luni, 22 ianuarie 2024

Interviu cu Tasos Zafiriadis (apărut în Strip Pressing #24, decembrie 2023)

Interviu cu Tasos Zafiriadis (apărut în Strip Pressing #24, decembrie 2023)

https://www.pressing-magazine.rs/strip-pressing-24/

NOTĂ BIOGRAFICĂ

Tasos Zafiriadis s-a născut în 1981 în Salonic, Grecia. A început să publice benzi desenate în 2002, iar de-a lungul anilor a contribuit la zeci de albume și fanzine. Este unul dintre fondatorii "The Very Closed Circle", un blog colectiv de benzi desenate. A primit premiul "Best Greek Writer Comicdom Award" în 2011 și 2012. În viața reală, are un doctorat în ortodonție și nu-și obligă pacienții să-i citească benzile desenate. :)

A scris și desenat " Uimitoarele aventuri ale lui Spiff și Spaff" (Futura, 2005; ed. a 2-a. Jemma Press, 2012), " Domnul Kong & alte povești" (Enati Diastasi, 2007), "Skorpochori" (Enati Diastasi, 2015). A scris "Intra Muros" (cu Petros Christoulias - Eleftherotypia, 2010), "Nu este ceea ce crezi" (cu Loukas Tsouknidas & Panagiotis Pantazis - Jemma Press, 2011), "Arachova" (cu Panagiotis Pantazis - Enati Diastasi, 2011), "Cadavrul" (cu Yannis Palavos & Athanassios Petrou - Jemma Press, 2011), "Slap" (cu Petros Christoulias - Jemma Press, 2014), "Tranșee - Povești pentru Gangrene Alley" (cu Petros Christoulias - Jemma Press, 2014), "Gra-Gru" (cu Yannis Palavos & Athanassios Petrou - Ikaros, 2017) și "Mozaic" (cu Petros Christoulias - Jemma Press, 2019) .

AMABILITĂȚI :)

Cum ai descoperit benzile desenate? Existau benzi desenate când erai mic? Există o piață "mainstream" de benzi desenate în Grecia?

În Grecia există benzi desenate de foarte mult timp, dar a devenit mai conștientă de sine sau, mai degrabă, a devenit o piață de benzi desenate în loc de o piață de cărți/reviste de tip "pulp" abia la sfârșitul anilor '70 și începutul anilor '80. Atunci, unele reviste au început să tipărească benzi desenate din Europa și din întreaga lume și, în esență, au început să educe publicul cu privire la "limbajul" benzilor desenate și la varietatea de forme pe care acestea le pot lua. Marea "înflorire" a scenei de benzi desenate din Grecia a avut loc în anul 2000, odată cu revista de benzi desenate "9", care, timp de un deceniu, a plătit (practic, pentru prima dată) artiști greci pentru a-și publica benzile desenate. Apoi a venit criza și lucrurile au devenit mai dificile. Cu toate acestea, multe benzi desenate sunt încă traduse, în principal Disney și alte lucrări comerciale, și, de asemenea, se produc și se publică multe benzi desenate grecești, de o calitate și o varietate din ce în ce mai mari.



Cred că prima mea bandă desenată a fost probabil o carte Disney, dar ceea ce îmi amintesc cu claritate este primul număr al revistei grecești "COMIX" (ΚΟΜΙΞ) din iulie 1988, care a început să tipărească poveștile cu rățoi ale lui Carl Barks și Don Rosa. Calitatea era evidentă chiar și pentru ochii mei de 7 ani. Cred că datorez multe acestei "întâlniri". Mai târziu, am început să citesc mult Peanuts și Garfield, l-am descoperit și pe Goscinny... Apoi, treptat, am început să mă adâncesc în marii artiști mai "adulți", precum Hugo Pratt sau Moebius.

Ai vreun autor de benzi desenate preferat? Vrei să-i prezinți cititorilor noștri?

Îmi vin în minte multe nume: Carl Barks, Don Rosa, George Herriman, Goscinny, Hugo Pratt, Moebius, Tony Millionaire, Lewis Trondheim, Joann Sfar, Guy Delisle, Emmanuel Guibert, Seth, Chris Ware și mulți alții... Am fost influențat și de Max Andersson, i-am copiat mult stilul. De asemenea, îmi plac mulți scriitori greci (și prieteni), dar trebuie să-l menționez în mod special pe Giorgos Tsoukis, care a fost, de asemenea, o mare influență.

Grecia nu este foarte cunoscută pentru benzi desenate, și totuși sunt sigur că există creatori grozavi. Pe cine ar trebui să caut în librării în următoarea mea vacanță de vară?

Asta e o întrebare dificilă, pentru că mă obligi să pomenesc mulți prieteni și colaboratori de-ai mei :) Există din ce în ce mai multe benzi desenate grozave publicate în Grecia, cu o mare varietate de stiluri și povești, așa că vei avea o mulțime de cărți de verificat :) Îi poți căuta pe Petros Christoulias, Tomek Giovanis, Thanasis Petrou, Stavros Kioutsioukis, Tasmar, Dimitris Kamenos, Efi Theodoropoulou, Kanellos Cob, Stella Stergiou, Georgia Zachari, Giorgos Gousis, Panagiotis Pantazis, Alexia Othonaiou, Christos Stampoulis, Yannis Rubulias și mulți mulți alții care probabil mă vor urî pentru că nu-i menționez... :) În plus, Alekos Papadatos, Abraham Kawa, Ilias Kyriazis, Michael Dialynas, DaNi și alții au fost, de asemenea, traduși în engleză și publicați în străinătate.


SKORPOHORI (SATUL ÎMPRĂȘTIAT)



Cum a început acest proiect? Îi cunoșteai încă de la început pe toți ceilalți colaboratori ai "Cercului foarte închis" sau fiecare dintre voi s-a alăturat treptat, pe măsură ce blogul a devenit mai cunoscut?

A început ca o idee a bunului meu prieten Tomek Giovanis în 2010, ca o modalitate de a experimenta în mediul benzilor desenate cu constrângerea impusă de un format standard: doar patru cadre pe pagină. La început am fost doar 4 în "Cercul foarte închis", așa cum am numit blogul echipei. Curând au fost admiși mai mulți membri, atâta timp cât am considerat că există o estetică comună. O mare parte a fost bazată pe experimente, glume interne bazate pe benzile altor membri etc.

Blogul a durat 4 ani, când am considerat că... și-a închis cercul (expresie grecească pentru "și-a urmat cursul"!). În final, au existat 500 de povești produse de 18 artiști. Toate pot fi găsite în continuare la http://theveryclosedcircle.blogspot.com, cu traducere în limba engleză pentru cititorii care nu vorbesc greaca. După aceea, în 2016, am făcut o antologie cu benzi noi, simultan cu o expoziție în Atena, care s-a desfășurat într-un mod similar cu blogul: în valuri, cu termene limită pentru fiecare bandă, astfel încât să putem vedea ce fac ceilalți și să folosim materialele lor ca sursă de inspirație pentru următoarele.

Presupun că albumul "Skorpohori" a fost una dintre modalitățile prin care blogul și-a atins "scopul vieții". Ce s-a întâmplat cu locuitorii "satului tău împrăștiat" după aceea?

Am încercat la un moment dat să publicăm toate benzile într-un volum mare, dar 500 de pagini era o sarcină costisitoare pe care nicio editură nu ar fi vrut să și-o asume în Grecia. Așa că fiecare a fost liber să își folosească materialul așa cum a dorit. Eu făcusem 118 benzi pentru "The Very Closed Circle", așa că am decis să le folosesc pe toate pentru "Skorpohori". Sunt un om complet, nu am vrut să las nimic pe dinafară. "Skorpohori" înseamnă "sat împrăștiat" în greacă, cu alte cuvinte "helter skelter" sau "talmeș balmeș". Titlul se referă la natura amestecată a materialului, unele în culori, altele alb-negru, împreună cu benzile altor invitați pe care i-am folosit ca referință sau care au răspuns la munca mea. Am inclus chiar și note cu trivia "making of" sau comentarii ale cititorilor, pentru a încerca să surprind atmosfera așa cum a fost ea inițial pe blog. Pe lângă "Skorpohori", Stavros Kioutsioukis și-a folosit materialul pentru a publica o antologie proprie intitulată "Tits"!


"Arta este acel tip de egoism pe care încerci să-l împărtășești cu ceilalți." Și totuși, ești un egoist obișnuit sau unul cu un scop ?

Ei bine, egoismul, cred, este setarea implicită din fabrică, așa că ar trebui să încercăm să trecem peste asta! :) Există egoism în a face artă, dar arta este, de asemenea, despre a împărtăși cu oamenii, despre comunicare și, infinit, despre a fi iubit.

CADAVRUL


"Cadavrul" e o poveste foarte simplă... scrisă de doi scenariști. Cum v-ați împărțit sarcinile? A existat ceva neobișnuit în procesul de creație al acestui album?

Ei bine, scenariul s-a bazat pe o poveste adevărată care s-a întâmplat în Salonic. Am amestecat-o cu o altă poveste adevărată din clădirea în care locuiam în Atena la acea vreme, când administratorul septuagenar a furat banii din cheltuielile comune și ne-a cerut tuturor să cumpărăm bilete de loterie în speranța să recupereze banii :)

La jumătatea scrierii, m-am lovit de un punct mort, deoarece intriga pe care o aveam în minte pentru banda desenată nu a ajuns la o concluzie satisfăcătoare. Așa că l-am rugat pe prietenul meu Giannis Palavos, care este scriitor (premiat ulterior cu Premiul Național de Proză pentru povestirile sale scurte), să o termine dacă poate, deoarece atmosfera era apropiată de munca pe care o făcea în acel moment. A făcut-o și am editat-o foarte mult pentru a asigura coerența stilului de scriere.


Toată lumea fumează în "The Corpse". E la fel și în Grecia reală, nu doar în cea de hârtie?

Din păcate, Grecia are într-adevăr printre cele mai mari procente de fumători din U.E., deși cifrele sunt în scădere în ultima vreme. Eu sunt nefumător, iar acest lucru este o tortură pentru mine. Din fericire, după multe încercări nereușite, în 2019 a fost adoptat un nou regulament anti-fumat și situația s-a îmbunătățit mult în spațiile publice, cafenele etc.


Îmi place critica socială subtilă pe care ai inserat-o în "Cadavrul". Nemulțumirile personajului principal se acumulează încetul cu încetul, revolta lui transformându-se în cele din urmă în furia mută care îl propulsează spre finalul surpriză-și-nu-prea. Și totuși, de ce marea și nu muntele sau o groapă de gunoi oarecare?

Ei bine, Yannis a scris finalul propriu-zis, așa că ar trebui să-l întrebi pe el! Totuși, cred că răspunsul se află în orașul însuși - Salonic. Riviera e o "marcă înregistrată" a orașului și oferă o imagine puternică (deoarece benzile desenate sunt un mediu vizual!). Cum cea mai mare parte a intrigii se petrece fie într-un apartament, fie în muntele de deasupra orașului, finalul trebuia să se întâmple într-o locație mai "eliberatoare". În altă ordine de idei, veți observa că am încercat, de asemenea, să evităm reperele celebre ale orașului, cum ar fi Turnul Alb :)

MOZAIC


“Mozaic” e cel mai recent album al tău și, în ciuda temei medievale, are o geneză surprinzător de personală. Poți să o povestești pe scurt pentru cititorii noștri?

În 1923, în timpul schimbului de populație dintre Grecia și Turcia, bunicii mei s-au mutat din Messini (în Tracia de Est) în noua lor patrie, Grecia, și s-au stabilit în Agios Athanasios din Salonic. Printre puținele lucruri pe care le-au luat cu ei se numărau nouă tesserae (bucățele de piatră) dintr-un mozaic vechi. Tatăl meu își amintește că se spunea că, în timpul unei ploi puternice, aceste pietre strălucitoare au ieșit din pământul din jurul ruinelor unei fortărețe bizantine. Era acolo o biserică veche? Ce icoană formau aceste tesserae? În ochii mei, această moștenire de familie avea o calitate magică - sporită și mai mult de originile sale misterioase. Ani mai târziu, după finalizarea acestei cărți, am aflat că acolo se afla orașul roman Drizipara, cu Bazilica Martirului Sfântului Alexandru al Romei, care a fost complet distrusă de avari în 591 d.Hr. Oare pietrele provin de la această biserică sau de la una mai recentă? Deși, evident, nu am nicio idee, puteți ghici ce versiune prefer! Orașul, care a fost numit ulterior Messini după secolul al IX-lea, a fost cucerit în secolul al XIV-lea de Murad I și, în 1453, soția Marelui Duce Lucas Notaras a murit acolo ca sclavă după căderea Constantinopolului. Astăzi este satul obscur Misinli din Turcia. Așa că aveam această "magie" în minte când am vizitat locul pentru prima dată în 2002. Două adze cumpărate de tatăl meu de la un vânzător ambulant în timpul vizitei noastre acolo și-au jucat, cu siguranță, și ele rolul. Imaginea țăranului transformat în războinic s-a impus încă de la începutul formării intrigii.


Există o logică implacabilă în structura aleasă pentru acest album, în ciuda "dificultății" sporite a lecturii. A fost această structură o alegere imediată sau ceva ce a evoluat în timp, alături de scenariu?

Ei bine, dacă fragmentele de mozaic au fost semințele mitului, ele au fost "udate" de scrierile unuia dintre scriitorii mei preferați, Milorad Pavić din Serbia. "Dicționarul khazarilor", probabil cartea mea preferată din toate timpurile, se distinge prin acest amestec - în parte balcanic, în parte bizantin - de fantezie și istorie, a cărui apropiere de realitatea greacă mi s-a părut și mai indescifrabilă și mai fascinantă. Un alt element important și inovator al operelor sale este modelul de lectură neliniară încurajat de autor.

Povestea "Mozaicului" a început să prindă contur pe măsură ce observam ochii "smulși" de pe chipurile sfinților din vechile biserici, vandalizate fie de necredincioși, fie de credincioși prea zeloși, care îndepărtau vopseaua ca talisman pentru a vindeca bolile oculare. Fiecare capitol ar fi o tessera cu o nuanță diferită. Împreună ar forma o poveste mozaicată, îndemnându-l pe cititor să pună ordine într-o intrigă fragmentată. Așadar, ideea era acolo înainte de a scrie măcar un cuvânt!


Multe dintre secvențele descrise în Mozaic par a fi reflecții ale unor evenimente reale. Cât de importantă este istoria reală pentru această fabulă fantastică?

Cum cei o mie de ani ai Imperiului bizantin erau destul de amestecați în mintea mea, am început un nou cerc de investigații pentru a încerca să dau o aromă bizantină poveștii - deși am ajuns să împrumut din multe alte locuri și epoci: superstiții, cum ar fi cele despre stelele căzătoare ca fiind un semn rău. Obiceiuri de înmormântare. O versiune bizantină timpurie de supă de ceapă cu pâine. Veneția ca forță adversă, cea de-a patra cruciadă fatală și Moartea Neagră din secolul al XIV-lea. Miticul Djinn și Ifritul arabilor. Porțile de bronz dintre munții cunoscuți sub numele de Sânii Nordului, construite de Alexandru cel Mare pentru a ține națiunile barbare necivilizate din nord în afara lumii din sud, după cum aflăm din Romanța lui Alexandru a lui Pseudo-Callisthenes. Podul roman al lui Septimius Severus din Eufrat, pe care se spune că eroul popular bizantin Digenes Akritas și-ar fi construit mormântul, conform poemului epic omonim, precum și "treierile de marmură" din cântecele populare acritice mai recente. Icoana "Platytera" a Maicii Domnului Semnului. Sfântul Sisoe cel Mare, care, în reprezentările post-bizantine, jelește în fața relicvei lui Alexandru cel Mare: “Ah, ah, ah, Moarte, cine poate fugi de tine?” Căderea inevitabilă a Constantinopolului. Și multe altele...

Dar să nu ne înșelăm: această carte nu este un roman istoric! Ea rămâne o poveste fantastică, chiar dacă mi-am luat mai puține libertăți ca de obicei.

POVEȘTI DIN TRANȘEELE GANGRENEI


Există o poveste în spatele creării acestei serii plină de umor negru? De ce Primul Război Mondial, de exemplu?

Ei bine, frontul din Salonic (sau cel macedonean) ar fi alegerea evidentă pentru cineva care locuiește în Salonic. Cu toate acestea, frontul vestic are imagini puternice, așa că Petros Christoulias (artistul) și cu mine am decis că ar fi un cadru ideal pentru benzi desenate umoristice. Totul a început când am citit că femeile îi trimiteau dulciuri prin poștă poetului Guillaume Apollinaire, pe când acesta se afla în tranșee. La scurt timp după aceea, am făcut serviciul militar, care este obligatoriu în Grecia, și tot acest set ciudat și paranoic de reguli, situații și informații despre arme, exerciții, jargonul armatei etc. mi-a inundat creierul! Într-un fel, mi-a deblocat în minte o cale prin care această poveste putea fi scrisă, deoarece înainte de asta nu înțelegeam modul în care funcționa armata, care este mai mult sau mai puțin același atât pe timp de pace, cât și în război: războiul este doar o muncă suplimentară pentru soldați, într-adevăr! Ideea mi s-a părut amuzantă și, de asemenea, am avut o mulțime de experiențe acolo care m-au făcut să râd din cauza absurdității și inepției atât a soldaților, cât și a ofițerilor, așa că exista o bază pentru această bandă chiar înainte de a mă adânci în specificul Primului Război Mondial. Apoi am început să citesc cărți și să mă uit la filme și documentare despre Marele Război, concentrându-mă în principal pe experiențele soldaților, nu pe anumite bătălii, așa că experiențele oricărui soldat ar fi fost relevante, într-adevăr, nu doar ale celor francezi. Cercetând, am găsit tot mai multe situații reale absurde sau fapte amuzante, așa că, după un timp, nu a mai trebuit să inventez nimic.


Cu foarte puține excepții, fiecare dintre gagurile de-o pagină prezintă un grup diferit de soldați. Ți-a fost teamă să creezi personalități specifice pentru că simțeai că trebuie să îi omori la un moment dat?

Ei bine, probabil că a venit din realitate - în armată, oamenii vin și pleacă, uiți unele nume, ești mutat în alt oraș și cunoști oameni noi.... Desigur, în Marele Război, atât de mulți oameni au fost uciși și înlocuiți înainte de a ajunge să le cunoști numele. În cazul benzii, a fost o alegere deliberată de la început, un grup anonim de oameni care se află tot timpul în situații absurde, așa că adevăratul protagonist este situația în sine. Mi-am imaginat-o ca pe un Asterix cu legionari romani ca personaje principale - nu le știm niciodată numele, dar râdem oricum. Așa că unele personaje continuă să apară, cum ar fi medicul sau doi dintre ofițerii de rang inferior, ca inevitabili mediatori ai autorității. Pe generali îi vedem doar de două ori, și de la distanță, niciodată pe front. O altă alegere a fost aceea de a nu-i arăta niciodată pe germani de aproape, pentru că probabil că majoritatea soldaților francezi nu i-au văzut cu adevărat oricum, iar majoritatea soldaților de acolo nu au știut niciodată despre ce este vorba în acest război.


Toate albumele tale prezintă istoria, într-un fel sau altul. Care sunt romanele grafice istorice preferate?

În afară de celebrul "Maus" al lui Spiegelman și de majoritatea lucrărilor lui Joe Sacco, aș spune "Fotograful" și "Războiul lui Alan" de Emmanuel Guibert și, nu în ultimul rând, și unul grecesc: "Democrația" de Kawa și Papadatos.

În legătură cu acest subiect, cea mai recentă lucrare a mea, "Dumnezeu aduse răsăritul", desenată de Thanassis Petrou, tocmai a fost publicată în Grecia - și este un roman grafic istoric bazat pe relatarea reală a bunicului meu despre experiențele sale în războiul greco-italian de pe frontul albanez.

DESPRE MESERIA DE AUTOR DE BENZI DESENATE



Care este metoda ta obișnuită de a face o bandă desenată? Faci storyboards pe măsură ce avansezi, sau scrii mai întâi intriga?

Depinde de tipul de proiect, de colaborator și de timpul pe care îl am la dispoziție atunci când se întâmplă! De obicei, pentru comic strip-urile săptămânale, scenariul pe care îl trimit conține deja structura detaliată a paginilor, cu descrierea scenelor, deoarece volumul de muncă este mai mic și mai ușor de gestionat. Pentru proiectele mai mari (albume), de obicei scriu totul, inclusiv detalierea cadrelor, ca să transmit ritmul poveștii, dar las detaliile privind structura vizuală pentru mai târziu, astfel încât să nu mă încetinească. În funcție de colaborator, fie facem împreună defalcarea paginilor și machetarea, fie o face artistul, iar eu verific dacă apare ceva ce mi-am imaginat diferit. Unii artiști preferă să o facă singuri. De exemplu, în "Mozaic" nu am avut timp deloc din cauza unui an în care am fost supraîncărcat de muncă, iar Petros a făcut toată machetarea paginilor și a cadrelor, schimbând ulterior doar mici detalii.

Scrii povești cu anumiți artiști în minte? Cine ți-ar plăcea să ilustreze următoarea ta poveste?

În mare parte, aș spune că da. Dar planurile se mai schimbă, pentru că artiștii abandonează uneori proiectele, iar creația durează mai mult. De exemplu, artistul asociat cu "Mozaic" s-a schimbat de trei ori, iar de la prima versiune de scenariu până la cartea tipărită au trecut nouă ani. Următorul meu proiect este o poveste noir metafizică în Salonic în anii '50, scrisă împreună cu Abraham Kawa, și va fi desenată de Raphaella Koni. Un alt proiect la care lucrez este unul istoric (din nou), și va fi desenat de Thanasis Petrou, un vechi colaborator, atunci când voi găsi timp să îl termin. După aceea, cine știe? Poate ceva cu Petros Christoulias din nou, nu am mai lucrat împreună de ceva vreme.


Scrii și desenezi, de asemenea. Cu toate acestea, cele mai recente cărți ale tale sunt colaborări. Ai renunțat definitiv la desen?

Înainte de 2005 credeam că eu și doar eu pot să desenez ceea ce gândesc. Dar apoi am început un program postuniversitar în ortodonție și de atunci timpul meu liber a dispărut aproape complet, deoarece am continuat un doctorat. Așa că, atunci când a venit o propunere în 2007 din partea revistei de benzi desenate "9" (din păcate, acea revistă nu mai există), am început o colaborare cu Petros Christoulias, pentru că altfel aș fi pierdut șansa de a publica într-o revistă distribuită în chioșcurile de ziare din întreaga Grecie. Pe măsură ce timpul trecea, am început să scriu mai liber lucruri pe care probabil că oricum nu le puteam desena. Există avantaje și dezavantaje în cazul colaborărilor, desigur, dar nu prea am de ales, din moment ce slujba mea de zi cu zi este aceea de ortodont. Nu mai desenez prea mult, dar lucrez câte ceva, încet, pe măsură ce vin ideile, fără presiune externă. Am reînviat două dintre primele mele personaje din 2021 și am început să desenez din nou câteva benzi. Efecte secundare ale pandemiei ? :) Cine știe... Sper totuși că toate astea vor fi publicate la un moment dat. :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

“Système solaire #1 - Mars” (Lecigne / Bedouel) - Glénat 2024

https://www.glenat.com/24x32-glenat-bd/systeme-solaire-tome-01-mars-9782344052921 Cea mai bună serie BD SF umanistă de la “Pionniers de l...